lördag 14 december 2013

LCHF-vänlig jul 2013?

Det låter nästan som ett skämt. Men kanske har jag blivit lite skadad av denna kosthållning. När jag går runt i matbutiken och ska handla så inser jag hur mycket SKIT det finns. Hyllrader proppfulla med struntmat som bara innehåller "socker". Herregudars!

Nåja, vi får se hur länge jag orkar hålla på med detta. Det kräver bara mera planering och engagemang innan och vid matlagning, annars är det inga konstigheter egentligen. Har ju liksom kommit in i tänket och allt rullar på. Jag "fuskar" ibland, men då blir det antingen godis eller chips på lördagen. That´s it!

 
Har ju bakat och gjort eget "julgodis" för att jag ska kunna motstå alla frestelser på jobbet.

Då kommer vi snart till julen. Vad kan jag äta? Kommer göra en LCHF-janssons i Norrland i alla fall så jag har nått gott att mumsa på.

Min mamma bad mig skriva en lista på vad jag äter, så här kommer den:

* Allt utan socker/kolhydrater. Om det är kolhydrater i en ingrediens så får det (max) vara 5g  kolhydrater av 100g.

* Allt som är så fett som möjligt:
 - Cremefraische 34%
 - Grädde 40%
 - Bregott
 - Arlas smör
 - Fet ost, gärna över 30% osv även brie, chevre mm
 - Rysk yoghurt 17%

* Bär: hallon, jordgubbar och blåbär.

* Grönsaker som växer ovan jord.

* Kött med hög kötthalt och utan socker såklart.

* Mandlar och mandelmjöl går åt som smör här hemma.

* Ägg i alla former!


Så vad kan jag äta på julbordet?

Ägg går ju bra, men majonäsen innehåller ju socker. Så den gör jag själv om jag ska ha till nått.
Recept finns på bloggen 56.kilo.se SUPERENKELT!!

Julskinka kan jag äta men då tar jag väl bort ströbrödet kan jag tro. (Får väl leva med att det är socker i senapen men jag hade använt dijon istället, utan socker.)

Prinskorv äter jag, och köttbullar om de är utan ströbröd eller vetemjöl i och med hög kötthalt såklart.

Sillen då? Ingen aning, antar att den innehåller massa socker den med. Men en liten sill kan jag ju smaka ändå om det är sån där god skärgårds eller min mosters variant.

Lax funkar om den inte är sockerkryddad ;-) Gravad funkar väl inte med rökt är nog ok som jag förstår.

Potatis/frästelse mm går helt bort! Även havrekex tyvärr...

Det är svårt att säga vad jag äter och inte. Helst skulle jag vilja vara ledig 1v innan jul och själv göra massa julmat. Jag har blivit en expert på att göra mat från "grunden" för då vet jag ju VAD den innehåller.

Vad dricker man då? Vatten? Julmust "light" kan jag sträcka mig till men annars så funkar ju bubbelvatten bra. Smakade coka cola för 1v sedan men jag var tvungen att spotta ut det, det var så sött och hade en sån äcklig smak! Fattar ingenting.. men smaklökarna gillar inte söttslisk längre, så julmusten kanske också är äcklig, vem vet?

Nu ska jag ta och gå en sväng till stan och hämta ett paket. Det snöar ju ute så man får passa på och njuta :-)



1 kommentar:

  1. Nu är det ju lite för sent, men om du blir sugen på att göra potatisrätter i framtiden så kan jag varmt rekommendera rättika :-) Lätt att tillaga och smaken/konsistensen är snarlik potatis. Innehåller 2,3g kollisar/100g rättika :-)

    SvaraRadera