lördag 10 augusti 2013

Hot hot hot

Här sitter jag nu i skrivande stund på stranden utanför hotellet. Klockan är 13.37 och vi ligger allihopa i skuggan. (Det kan hända att detta inlägg kommer ut senare...)
Det är ju ca 43 grader i skuggan så vi tillbringar hela dagarna under ett parasoll. Ev så flyttar vi ut efter 15-tiden. Tänk ER själva, 43grader och lika varma vindar... Huvva!! 

Vattnet är väl kanske sisådär 28-30 grader så det svalkar lite lätt, för stunden. Poolen är ännu varmare.  Jag klagar inte på värmen, eller jo det gör jag nog. Det är väl lite VÄL hotish kanske :-) 

Ni som känner mig vet ju varför vi valde detta land, och nej, inte för att vi skulle gifta oss vid pyramiderna utan för att vi alla fyra (John, jag, Frida och Andreas) ville SE pyramiderna. Hade vi vetat att det skulle bli demonstrationer och uppror i Kairo hade vi ju givetvis valt ett annat land. Så här sitter vi nu och är snuvade på konfekten så att säga :-( 

Nåja. Tänkte sammanfatta lite av resan och försöka förklara hur det är här ifall någon funderar på att boka en resa hit.

#Flyget: Åker med Apollo. Allt är bra. Maten var till och med god :-) Resan var väldigt kort men eftersom vi gick upp 02.25 ( efter 2,5h sömn och en bilresa från Norrland) så var vi rätt trötta. Ca 5h flyg på ett ungefär. Kom fram mitt på dagen här i Egypten så vi kunde till och med sola första dagen. Endast 15 min transfer till vårt hotell ...

#Hotellet: Giftun Azur Resort. Tre eller fyra stjärnor, minns ej. Vi bor i varsinna bungalows som det heter. Det är som ett hotellrum med markterras. Tackar gudarna för AC:n!!! Den står på ca 24 grader om nätterna vilket gör att man sover med tjock-täcke tillslut. Galet att man tycker24 är kallt. Men ute blir det som lägst 28 grader på natten. Helt ok rum med tv, som vi ej får på i och för sig men det gör inget. Toaletterna får man inte spola ner papperet i och de funkar allmänt väldigt uselt. Det blir också översvämning i badrummet när vi duschar. Men ja, vi får tänka att vi faktiskt är i ett ökenland. 95% av Egypten består av sand...
Man får 2st 1,5L vattenflaskor, 1st pepsi och 1st 7up efter att de har städat varje dag. Vi lägger 5-10LE (5-10kr) eller egyptiska pund varje dag. Man ska dricksa mycket om man vill ha service. Det som är wierd här är att det är vara killar som jobbar. Den enda tjej vi sett som jobbat är en magdansös. 
Det kryllar av katter på området, sen finns det tydligen geckos också, men de verkar bo hos F och A :-)

#Maten: Frukosten är helt ok med allt man kan tänka sig. Lunchen äts på stranden eller i strandrestaurangen om man klär på sig lite kläder. Pizzan är grym men den har vi ätit alla dagar nu så man blir lite less. Just idag har jag en sån där jagmårillaochkaninteätaförattjaginteharätitpålänge-dag. Obra. Så jag lyckades få i mig lite pasta-tomatsås, ris och bröd. Detta är verkligen ett kolhydrats land, värsta kollis-semestern vi åkte på. Magen får ju fnatt. Vi har ätit en del god mat på kvällen men det finns inte så mycket att välja på. Den orientaliska restaurangen är nog min favvo. Lugnare, lite svalare och ibland godare mat än bufférestaurangen.

#Drickat: Öl, vin, vatten och lokala drinkar ingår+ pepsi mm. Men när vi beställer drinkar kostar det i alla fall pengar. Skumt. Så man ska kolla så de gör drinkarna med inhemsk sprit, då är det all inklusive. De drinkarna man får är då hälften sprit och hälften någon dricka :-/ Blä!!!. Ölen är tydligen god och vinet är mycket gott. Godare än JP till och med.

#Wifi: Trodde vi fanns gratis i lobbyn, but no. Det kostar 10kr/30min. Ingen värdsligt stor summa, men ändå. 

#Folket: De pratar liksom tyska här?!? Arabiska och tyska. Jag fattar noll!  Blir nästan irriterad då det är mycket budskap och skyltar på tyska, vad hjälper det mig?!? Sen lyssnar de inte närmande pratar utan springer iväg på en gång. Alt lunkar.

Om man går utanför hotellet så blir man påkörd av taxisar som vill köra en och affärssnubbar som vill bjuda en på sprit. " för att det bringar dem good luck". Tjohej du! Nej fy, det tar typ en timme att gå över gatan och köpa en solkräm för 100kr. De vill visa och sälja ALLT! Sånt gör att jag bara blir förbannad och vill gå hem igen. Hade gärna köpt en massa skoj grejjor, men jag pallar inte tjafset och prutningen och jiddret. "Vart kommer ni ifrån? Jag äääälskar sverije! Hoppa hoppa lilla loppa! Varför är ni bara här en vecka? Hon ser sur ut? I Sverige är det tjejen som är chefen det vet jag" Osv osv..

Okey, Jag var inte sur, men jag ogillar att bli indragen i en butiken för att dricka sprit. Och låtsas vara trevlig, fast jag vet att  jag inte ska handla nått där. Så vi tog oss snabbt ut därifrån och gick hem igen.

#Allmänt: Det är mygg här om kvällarna, de syns inte och hörs inte. Och det är bara killarna som blir bitna :-) 

Jag äter alla möjliga magpiller. Trevis och magdroppar. 
Resorb dricker vi 2ggr/ dag och lite whiskey slinker väl ner också ( i John mest) för att döda bakterierna.
Jag mår väl ok, men det är allmänt krångligt att vara bortrest såhär när man är kinkig med maten och behöver äta hela tiden. Därav mår jag sisådär idag. Det enda jag tänker på är typ mat och hur eller när jag ska äta nästa gång för att inte må dåligt. Huvvaligen. Det är mycket enklare att vara en HSP:are hemma.


#Politiken: Ingen kommentar.

#Stranden: Helt ok. Bra om man är här före typ 9 om man vill välja platser. Långgrunt vatten med normalt vit sand. Inte så mycket skräp i vattnet, bara nån söt liten fisk här och där. Vi ligger som sagt i skuggan till 15-tiden... Smörjer oss med allt från 30-10. John går väl in på 6:ans oljesolcreme snart, han som är pepparkakegubbe. Själv är jag mest lite ljusbrun och har mer fräknar än vanligt. Det går liksom inte att ligga i solen så jag tänker inte få nån " jag ska bli brun panik" för det slutar ju bara med att jag är grisröd och tappar allt skinn.

Kommer jag åka hit igen? Troligtvis inte. I alla fall inte mitt i sommaren. Och OM jag någonsin reser till Afrika/Egypten igen så blir det till pyramiderna direkt. Tur och retur!
 Thats it!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar