onsdag 29 maj 2013

Cakepops

Här kommer mina recept på cakepopsen som jag gjorde till möhippan. Mina blev för stora så jag skulle rekommendera att göra dem mindre än en 5 krona.

Chokladpops:

• 1 sats av chokladmuffins smet. Se recept på bild längre ner. Det är taget ur "Sju sorters kakor". Jag hade i hela smeten i en sockerkaksform och in i ugnen tills det såg bra ut.

• Låt kakan svalna och mosa sönder den i en stor bunke.

• Blanda i cream cheese, ca 100g

• Gör bollar!!

• Lägg bollarna i frysen eller dekorera direkt. (de går inte att frysa när de väl är dekorerade, de spricker lätt då)

• Smält choklad i vattenbad och dekorera/doppa bollen.

• Doppa/strö ev strössel eller annat skoj på bollen.

Bästa sidan, där det finns tips på snygga cakepops är www.sockerrus.se
Där finns även massa knep på hur man gör med pinnen/sugröret.



Ahlgrensbilar cakepops:

• Gör en ahlgrensbilar smet.

• 2dl grädde som värms lite, ha i minst 40g ahlgrensbilar , hackade i småbitar. Ställ in i frysen medans du gör sockerkakan.

• Gör en vanlig sockerkaka

• Smula sönder och blanda med bil-smeten.

• Gör bollar och dekorera tex med vit choklad mm.

Detta är en kul grej. Men tar enormt mycket tid. Man ska ha tålamod och ej vara stressad. Tex så kan man ta tårtrester och blanda ihop för att sedan doppa i choklad eller frosting. Eller en misslyckad kaka. Eller favorit-ballerinakexen?!?

Googla cakepops så får ni se så snygga bollar man kan göra!!!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar