söndag 5 maj 2013

Min diagnos - favorit i repris..

Från bloggen 2013:

Jag har fått min diagnos! Inte för att jag vet vad jag ska göra med denna vetskap, men det känns så skönt att veta ”vad” man är för något här i livet. Jag känner mig lite mera speciell nu, istället för ”konstig”.

Jag är en HSP:are, vilket tydligen var femte person är. Här finns ett något förenklat test som man kan göra: http://www.hsperson.se/49001.html

91 % av frågorna stämde in på mig!!!

Sen lyssnade jag även på Hanna och Amandas podcast, där de pratade om detta och där stämde verkligen ALLA påståenden på MIG. Helt otroligt.

Från Wikipedia:

HSP ska inte förväxlas med s.k bokstavsdiagnoser eller andra sjukdomar. Det är en personlighetstyp som haft evolutionära fördelar i och med sin starkt riskbedömande och eftertänksamma läggning, och därmed levt kvar i den mänskliga utvecklingen.


I Elaine Arons forskning avgränsas fyra huvudattribut med vilka en HSP definieras:

- Djupare bearbetning av yttre och inre intryck

- Jämförelsevis lätt att bli överstimulerad

- Hög empati och djupa känslomässiga reaktioner

- Hög känslighet för subtil stimulans

Ett HSP-barn kan ofta uppfattas som blygt eller oengagerat, eftersom ett barn ännu inte hunnit lära sig att hantera inflödet av vardagsintryck på ett metodiskt sätt. För ett HSP-barn sker interaktionen med omgivningen lika mycket inuti som utanför, men ofta saknar omgivningen kompetens att känna igen barnets interaktionsmönster. Ett HSP-barn kan till exempel bearbeta en oförrätt på skolgården i flera dagar innan det kommit fram till sitt sätt att bemöta oförrätten, och reaktionen kan då verka som en oprovocerad aktion för en utomstående, trots att den för barnet är ett led i en och samma händelsekedja. Ett HSP-barn kan också reagera mycket starkt på yttre stimuli som en sten i skon och oväsen.

Om en HSP inte är aktiv i en diskussion, betyder det inte nödvändigtvis att personen inte förstår eller inte vågar delta, utan snarare att personen inte vill yttra sig ogenomtänkt.

Detta gäller även arbetssituationer; HSPs kan vara idealiska anställda, med sin känsla för detaljer, eftertänksamhet och pålitlighet, men de tenderar att fungera bäst när förhållandena är tysta och lugna. Eftersom HSPs dessutom presterar sämre när de är iakttagna, kan de bli förbisedda för en befordran.

Genomgående för alla HSP är att personen upplever ett starkt behov av balans mellan intryck och bearbetningstid, samt att personen inte gör någonting utan att först riskbedöma. Hsp-skalan är dock väldigt bred och varierar mellan å ena sidan en extrovert HSP som kan vara extremt intryckssökande, utåtriktad och social i perioder för att sedan dra sig undan för bearbetning, till en introvert HSP som trivs bättre med ett alltigenom lugnt och stillsamt liv.” Källa wikipedia! http://sv.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person

 

 

En HSP:are…
De gröna påståendena stämmer bra på mig, och de lila stämmer klockrent J
  • är kapabel att genomföra djup bearbetning av information.
  • är uppmärksam på små ting i sin omgivning.
  • kan inte lära sig saker väl när den är överupphetsad.
  • är lojal, känslosam och omtänksam.
  • är bra på att göra uppgifter som kräver djup koncentration och fokus.
  • kan prestera uppgifter med precision, detalj och snabbhet.
  • är väldigt noggrann.
  • är bra på finmotoriska rörelser.Njae…
  • påverkas mer av koffein än vanliga människor.
  • kan bli otroligt lycklig av små saker som andra inte lägger märke till, tex av björkens musöron, en doft eller en speciell smak.
  • kan hålla sig stilla längre än vanliga människor.
  • har en aktivare högerhjärnhalva.
  • är naturligt kreativ.
  • är fantasifull.
  • har en komplex och rik inre dialog.
  • påverkas mer av intryck.
  • kan förstå människokänslor djupare.
  • är bättre på att hitta fel.
  • är bra på att undvika fel och misstag.
  • presterar inte sitt bästa när den blir iakttagen.
  • arbetar bäst i en lugn, tyst och avslappnad miljö.
  • föredrar att känna och uppleva saker tyst för sig själv.
  • är en god organisatör.
  • är en hårt arbetande perfektionist.
  • är omsorgsfull och barmhärtig.
  • är begåvad i andlighet.
  • kan bli helt slut av att träffa för mycket folk.
  • har ofta för mycket inplanerat –svårt att säga nej.
  • bryr sig om miljön.
  • kan bli djupt berörd av musik och konst. Inte djup berörd.
  • märker diskreta förändringar i en persons utseende, förändring av ett föremåls placering m.m.
  • ställer djupa och tankeväckande frågor. – ibland kanske inte sååå ofta.
  • stör sig lätt på oljud.
  • läser andras sinnen och humör.
  • känslig vad gällande matintag.

 

Något som de tog upp i podden var även att man har sin "mat och sov klocka". Vilket stämmer grymt bra på mig, fråga de som känner mig vad som händer om inte jag får mat….
Jag blir otroligt otrevlig och har ingen koncentrationsförmåga alls, blir nästan yr. Mår väldigt illa och får ont i magen på en gång. Och detta händer på mindre än 5 minuter så det bästa är för mig att äta ca var 3h så jag aldrig kommer till det stadiet. Toppen när man vet sånt ju!!!

Nåja, nu har jag fått ur mig detta och hoppas ni alla förstår mig på rätt sätt. Jag tror det finns flera där ute som kanske undrar varför man blir helt slut efter en enkel och väldigt trevlig tjejmiddag tex…  Eller varför man gör 100 saker en dag och är så nöjd med sig själv och allt, för att sedan, dagen efter vara ett vrak som inte orkar göra ett endaste dugg.
DET är så typiskt mig!

 

 

 

1 kommentar:

  1. Hej Anna! Det var två nära vänner till mig som sa att jag helt enkelt måste läsa boken " Drunkna inte i dina känslor". Bokens författarinnor var på Tv ( Malous efter 10) och oberoende av varandra hade mina vänner direkt tänkt på mig. Så kom det att jag äntligen fick veta att inte heller jag var konstig utan rätt så speciell. Boken är riktigt bra och jag kan varmt rekommendera den. Kram på dig från en annan starksköring

    SvaraRadera