fredag 6 februari 2015

Zzzz

Direkt skrivet till alla som säger meningar som: "passa på att sova nu för sen blir det inget". 

1. Som om vi inte redan visste det?!
2. Då kan jag berätta för er, att sömn är inget man kan lagra eller "samla på" till sämre tider.
3. Försök att vara gravid och sov en hel natt = epic fail. 

Jag har inte sovit en hel natt sedan dag 1 i princip. I början var det illamående, äta och därmed även kissa på nätterna. Sen blev det äta och kissa. Och nu kan det vara allt eller bara kissa men samtidigt så är det "vändning" av den gravida kroppen ca 1gång/h. Vilket betyder kraftansträngning, flytta 2-3 kuddar som jag ligger inbäddad i/på/mellan, och sen somna för att strax göra om detta igen. Alla är olika men såhär ser mina nätter ut. Hormonerna sägs göra så att vi tjejer "förbereder" oss på att vara vakna om nätterna men ibland undrar jag om det verkligen är vettigt i denna utsträckning. 

4. Jag som sällan sover djupsömn, utan mest "på ytan" sover alltså betydligt mycket mindre nu. Därför försöker jag få till en vila på eftermiddagen, då kroppen säger ifrån. 

5. Det är visst fullmånetider?!
6. Ja, jag överreagerar lite. Bara lite och tänker att det är hormonerna.

Jag förstår att alla menar väl, hoppas jag, men detta är bara en av "alla pikar/meningar" som folk hasplar ur sig. 
Folk som man känner eller inte känner. Kommer inte på fler just nu...?!. Men det kan ju vara sånt som "oj vilken mage du har, är det tvillingar däri?" Eller "det DÄR kommer du inte hinna sen"  eller "passa på att göra det och det för sen finns det ingen tid..." eller "jag gick bara upp siochså mycket" osv osv.

Jag förstår att livet kommer ändras, att allt kan bli lite upp och ner. Att hemmet blir mindre piff, att vi kommer bli dödströtta. Att jag kommer bli galen på all oreda osv osv. 

MEN vad gör väl det? Vi välkomnar allt detta med glädje och en enorm lycka! Något som vi verkligen inte tar förgivet. Vi tar ett steg, en dag i taget. Framförallt så har vi varandra och tillsammans är vi ett sjuhelsikes team.



Någon som sover bra förresten, och mest, hela dagarna är Mini. Hon har provsovit spjälsängen, då babynestet ligger däri. 


Söt!





1 kommentar:

  1. Fast det är sjukt stor skillnad på att vakna pga graviditeten och att bli väckt av bebisen som skriker pga hunger/blöjbyte/magont osv... Ibland tar uppvaket 10min, ibland några timmar.. Vissa bebisar sover urkasst och andra sover hela nätter tidigt.. :) det är så väldigt olika.
    Folk menar bara väl..

    SvaraRadera